Αρχείο

Την πρόθεση να προχωρήσει στην κατάργηση των ρυθμίσεων Ρέππα και Βορίδη, με τις οποίες μετετράπη σε παράβαση του ΚΟΚ η μη καταβολή διοδίων και σε ποινικό αδίκημα η κατάληψη σταθμού διοδίων, εξέφρασε χθες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.
 Παράλληλα, διακήρυξε ότι θα αναζητήσει τρόπους μείωσης των διοδίων και θα θεσπίσει «κοινωνικά διόδια» για τις ευπαθείς ομάδες.
Οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης έγιναν γνωστές χθες διά στόματος του υπουργού Γιώργου Σταθάκη, ύστερα από συνάντηση με βουλευτές της Πιερίας και της Μαγνησίας. Οπως ανακοινώθηκε, συζητήθηκε η κατάργηση των ρυθμίσεων Ρέππα-Βορίδη, «που ποινικοποιούν την κοινωνική διαμαρτυρία». Παράλληλα, το υπουργείο υποσχέθηκε την επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής των διοδίων «για την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας». Τέλος, ο κ. Σταθάκης έγινε ο 5ος συνεχόμενος υπουργός που εξήγγειλε τη δημιουργία ηλεκτρονικών διοδίων, αλλά ο πρώτος που υποσχέθηκε «κοινωνικά διόδια» για τις ευπαθείς ομάδες και τους κατοίκους των περιοχών κοντά στους σταθμούς.
Υπενθυμίζεται πως με τη ρύθμιση Ρέππα (τροπολογία στον ν. 3920/11) μετετράπη σε αδίκημα του ΚΟΚ η άρνηση καταβολής διοδίων και επετράπη η βεβαίωση προστίμου από την αστυνομία. Μάλιστα, το πρόστιμο θεωρήθηκε δημόσιο και όχι ιδιωτικό έσοδο και συνεπώς επετράπη η αναζήτησή του μέσω του κώδικα δημοσίων εσόδων. Με τη ρύθμιση Βορίδη (ν. 4070/12) επετράπη η έκδοση προστίμων και μέσω της καταγραφής καμερών, ενώ μετετράπη σε ποινικό αδίκημα η κατάληψη σταθμών διοδίων. Οι ρυθμίσεις αποσκοπούσαν στον περιορισμό του κινήματος «δεν πληρώνω», που έλαβε σημαντικές διαστάσεις μετά τις πρώτες σημαντικές αυξήσεις στα διόδια το 2009-2010. Η κατάργηση των ρυθμίσεων Ρέππα και Βορίδη έχει προφανώς συμβολική αφετηρία. Είναι όμως πιθανό να «αναζωπυρώσει» την άρνηση καταβολής διοδίων, που κινείται σήμερα σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόθεση του υπουργείου να ανοίξει ζήτημα διοδίων δεν πρόκειται να είναι απλή υπόθεση. Κατ’ αρχάς, μέσα στο επόμενο διάστημα επίκειται η παράδοση στην κυκλοφορία του τμήματος Σκάρφειας-Ραχών στον Μαλιακό, με τη λειτουργία ενός μετωπικού και δύο πλευρικών σταθμών διοδίων. Επίσης, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών άφησε στη σημερινή την «καυτή πατάτα» των πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και στον Αγιο Στέφανο, που βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης. Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης, το Δημόσιο μπορεί να ζητήσει να μείνει κλειστός ένας ή περισσότεροι σταθμοί, είναι ωστόσο υποχρεωμένο να καταβάλει στο σύνολό τους τα διαφυγόντα έσοδα στον παραχωρησιούχο, όπως συνέβη στο Αιγίνιο Πιερίας.
 
Πηγή: kathimerini.gr του Γιώργου Λιάλιου